29e dag, zondag 10 juli 2011. sightseeing León, 0 km.

Iglesia San Isidoro, onderdeel van een groot complex

Ik begin de dag met een ontbijt in restaurante Boccalino en ga daarna meteen naar de linkerkant van het complex tegenover mijn hostal. Tot het complex (Real Colegiata de San Isidoro de León, http://www.sanisidorodeleon.net/ behoren behalve de Basilica San Isidoro ook het Pantheón de los Reyes (het Museo), ook het Claustro Conventum, de Capilla de Santo Martino en de Torre dell’Gallo. De haanvan deze toren is een van museumstukken. Rechtsachter in het complex zit het Instituto Biblico y Oriental (IBO). Dit IBO bezoek ik nadat ik in het Museo ben geweest. Het Museo is net open. Ik ben de eerste gast. Direct na mij komt een Spaans stel binnen maar daar blijft het vooralsnog bij. In de eerste ruimte waar ik kom, het Pantheón de los Reyes maak ik een video-opname. Al snel komt er iemand aangelopen die zegt dat dat niet mag. Ik had het echt niet gezien. In het Pantheón staat (uiteraard) een hele serie stenen grafkisten opgesteld van relatief onbekende koningen en koninginnen van Castilla, Aragón en Navarra. Dat zijn landstreken in noord Spanje, vanaf halverwege de Pyreneeën tot aan Galicia.

Alweer: Santiago Matamoros

Het is (samen met Galicia) de bakermat van de Reconquista, de herovering van Spanje op de Moren. In dit gebied heeft ook de slag bij Clavijo (23 mei 844) plaatsgevonden waarbij volgens de legende Santiago heeft meegeholpen en waaraan hij zijn bijnaam Matamoros te danken heeft. Als ik in het Claustro ben komt de mevrouw die me verbood video-opnamen te maken me vragen of ik de bibliotheek wil zien. Ik volg haar, samen met het Spaanse stel. Ze opent een deur en we mogen een ruimte binnen. Daar liggen grote boeken opengeslagen in vitrines, maar in de kasten aan de muur staan honderden, zo niet meer dan duizend, heel oude boeken. En er staan ook een paar kopieertafels. Houten stellages waar de grote boeken op werden gelegd zodat de monniken ze konden overschrijven. Elke stellage heeft vier zijden. Er konden dus vier monniken tegelijk aan een stellage werken. We (Ietje en ik) hebben deze stellages en dit type oude boeken eerder gezien in het klooster van San Millán. Indrukwekkend. Ik begin te snappen waarom er nu nog ontdekkingen worden gedaan bij het onderzoek aan oude boeken. Het moeten er geweldig veel zijn (geweest). Geweest: er zijn er nu nog veel, maar er zijn er nog meer geweest. Ze hebben niet allemaal de eeuwen overleefd. Ik denk aan de roman van Eco (Naam van de roos) waarin een hele bibliotheek door brand verwoest wordt.

Alexander, in het Grieks

Het bezoek aan het Museo was interessant, maar mijn bezoek aan het IBO wordt imponerend. Ik ben er net voor tienen. Het is vlakbij en het gebouw waarin het zit maakt ook onderdeel uit van het Complex van San Isidoro. Om tien uur gaat het open en ik wacht dus eventjes. Alweer ben ik de eerste en nu ook de enige bezoeker. Er is een tijdelijke tentoonstelling gewijd aan de reis die Alexander de Grote (Alejandro Magno) door het middenoosten en Egypte maakte. Ik zie beelden van hem en van Cleopatra. Er hangt ook een wereldkaart die aangeeft hoe men in de tijd van Alexander de Grote de wereld zag. Een platte ovale schijf met eromheen water, de zee. In het noorden kun je nog delen van Frankrijk zien, maar Nederland ligt al onherkenbaar in onbekend gebied grenzend aan de zee in het noorden. In het zuiden zie ik Egypte en het huidige Ethiopië, maar zuidelijker is het weer onbekend gebied dat wordt begrensd door de zee aan de zuidkant van de ovale schijf. In het westen is de straat van Gibraltar herkenbaar, maar ten westen daarvan is alleen zee. In het oosten, waar China ligt, is weer onbekend gebied met ten oosten daarvan ook weer de zee. Of het inderdaad zo werd gezien in die tijd (356-323 voor Chr.) kan ik natuurlijk niet weten, maar ik vertrouw er maar op dat wat ik hier zie het resultaat is van wetenschappelijk onderzoek. In een ander deel van het museum zie ik oude bijbels, maar ook oude Thora-rollen, koptische boeken en stukjes steen met spijkerschrift erop. De stukjes steen zijn erg klein en het spijkerschrift erop is ontzettend priegelig. Bij de meeste beschreven stukjes steen staat een vertaling in het Spaans. Ik maak er uit op dat er verschillende type teksten zijn. Religieuze teksten, liederen, maar ook koopaktes. Die beschrijven dat Ali Baba drie kamelen, zes schepel graan en veertig schapen heeft verkocht aan Youssouf van Babylon.

Leon, Plaza San Martin

De lunch gebruik ik op het Plaza San Martín op het terras van restaurante La Pintona. Ik bestel o.a. vissoep en de ober komt vragen of het een probleem is als het even duurt. Geen probleem. Voor mij is er genoeg te zien op het plein. Rechts van mij zie ik El Mesón el Tizón. Ze hebben er verschillende soorten Spaanse ham. ‘n Ideetje voor straks. ’s Middags neem ik een siësta. Ik blijk deze rustperiode nodig te hebben want ik word aan het einde van de middag pas wakker. Ik ga weer even de stad in, kijk nog even of een internetpunt vlakbij open is (nee, jammer) en vervoeg me aan de bar in El Mesón el Tizón. Graag een portie Spaanse Ibérico ham. Het is al avond en het schemert. Dan bedenk ik dat vanavond de lichtshow is die geprojecteerd wordt op de San Isidoro tegenover mijn hostal. Ik haast me er heen en maak een lange opname. Gelukkig hoef je bij de huidige videocamera’s niet door een klein venstertje te turen om te filmen. Ik zet mijn rechterhand zo vast mogelijk tegen het raamkozijn aan, en ik zorg dat ik de hele breedte van de kerk in beeld heb. Dan druk ik op het rode knopje. Zelf kijk ik direct naar de projectie terwijl de camera in mijn rechterhand loopt. Het is een geweldige voorstelling.

Leon, Kathedraal

Plaats een reactie